Kralický Snežník Fatbike experience 2017

by

Stronie Śląskie malé mestečko v Dolnosliezskom Poľsku. Pre nás sa stalo tento rok poľskou bránou do jedného z najkrajších českých národných parkov Kralický snežník.

Pre väčšinu turistov Kralický Snežník (1424 mn.m.) evokuje bežkársky raj. Sú tu desiatky kilometrov udržovaných tratí pre freeride a klasiku. Poľská strana bola ešte donedávna turisticky mŕtva. Kým sa okolo Sienny a Czarnej Góry nezačalo budovať jedno z najkomfortnejších lyžiarskych stredísk. Kto si chce užiť relax za rozumné ceny, apartmánový komfort a zjazdové lyžovanie, je na správnom mieste. Kto by si tu ale chcel zabežkovať, má trochu smolu. Pre bežkárov a turistov sa Kralický Snežník otvára až z neďalekej Janowej Góry, Kletna, Boleslawova alebo Starej Morawy.

My sme sa rozhodli stráviť tu zopár dní na bežkách a fatbajku. Ako náruživí cyklisti sme chceli osobne zažiť, kam nás táto novinka, s kolesami ako traktor, dostane. A bol to zážitok.

Vyskúšal som kadečo. Jazdu po zasneženej ceste, na prašane pod ľadom, brodenie v sypkom aj hlbokom snehu, jazdu po rozbombardovaných snehom zasypaných zvážniciach i vyratrákovaných zjazdovkách. Dal som si predsavzatie šetriť motor a spoliehať sa najmä na vlastné sily. 500W Yamaha motor ponúka dostatočný výkon. Ale neveril som, že pri valivom odpore tej pneumatiky 26 x 4″, pri prekonávaní odporu snehu, podklzovaní na ľade a v teréne, kde tisícmetrové prevýšenie je dobrým začiatkom znesie veľa. Bicykel som naozaj nešetril. Počas denného 3-4 hodinového výjazdu som absolvoval pri priemernom 1500 m prevýšení vždy okolo 30-35 km. So slušnou rezervou dvoch, troch paličiek ukazovateľa batérie v cieli. Ale dosť o technike.

Haibike SDURO Full FatSix 7.0 2017

Ak chcete v zime bajkovať, asi najdôležitejšie veci sú kvalitná obuv a rukavice. To prvé mi splnili zimné Shimano tretry, to druhé rukavice ANSWER. Tie určujú dĺžku výletu. Práve prsty na rukách a nohách v zime odchádzajú ako prvé. Ak ste premočení, premrznutí, prichádza demoralizácia a všetky vaše optimistické plány z rána idú do paže. Ak sa vám ku koncu treku podarí ešte aj zablúdiť na neoznačených snehom zasypaných zvážniciach, dostaví sa aj panika, ktorá má tiež svoje čaro. Ak nemáte kvalitný mapový podklad, navigáciu alebo znalosť terénu, z označených trás radšej neschádzajte. Môže sa vám stať, že sa ocitnete niekde úplne inde, 40 km vzdušnou čiarou od plánovaného cieľa. Ako sa aj mne skoro stalo. Vďaka Locus.

Vráťme sa k benefitom. MTB milujem preto, že ma nikto neotravuje a neobmedzuje. Mám rád, keď ma nikto nenaháňa, ani nebrzdí. Keď si sám stanovujem tempo. Aj zastávky. Na fotenie, na čuranie, aj precítenie lokálnej atmosféry. Som iba sám so sebou. Milujem kľud a ticho. Ďaleko od hučiacich lanoviek, snežných diel a tisícov bufetových lyžiarov. A milujem aj následné benefity v cieli. Endorfíny, horalky, párky a pivo. 🙂

FullFatSix má svoje špecifiká:

  • Jazda na fatbajku je prudko nákazlivá.
  • Perfektne odvaľuje sneh. Fakt máte pocit istoty na akomkoľvek teréne.
  • Yamaha motor pozitívne prekvapil. Perfektne zaberal a zvládol viac než som čakal.
  • Človek má tendenciu v snehu používať TURBO. Ak ale vymlátite baterku, čaká vás krutá makačka.
  • Fatbike prejde všetko. Iba v málo terénoch som to musel vzdať.
  • Pripravte sa na to, že s tým bicyklom budete na svahu stredobodom pozornosti. To delo proste upúta.
  • Je to čistokrvný bicykel na sneh.
  • Vyslovene som mal pocit, že sa oplatí požičoať si ho na celú lyžovačku a užívať si to.

Čaro fatbajku je naopak neskončiť na prdeli a rozbehnúť sa do svahu. Zdá sa to triviálne, ale skúsili ste niekedy jazdiť na čerstvom prašane, pod ktorým je čistý ľad? Fakt zábava, najmä keď máte SPD pedále. Chlapík sa ma pýtal, či sa nebojím dať si pred jazdou pivo. „Naopak“, hovorím: „potrebujem ho. Preto, aby som sa tak nebál.“

Najväčšou výhodou fatbajku sú tie 4″ traktorové plášte. Perfektne odhadzujú sneh, držia stopu a dávajú človeku ilúziu bezpečnej jazdy v každom snehovom prostredí. DO 3O cm čerstvého snehu ste vysmiati. Na ľad by som snáď doporučil obuť navyše plášte s hrotmi. Konár, peň, brázda, koľaj, závej, všetko jedno. Prejdete naozaj všetko. Idete ako Flintstone. A ak padnete, tak zvyčajne do snehu a do mäkkého.

Najväčšou nevýhodou fatbajku sú tie 4″ traktorové plášte. Keď zle odhadnete rezervu motora a musíte šliapať do 12% kopca hodinu za svoje. To vašu morálku a slovník preverí.

Ako cyklista sa denne stretávam s názorom, že na elektrobajk máte ako makač cyklista čas. Že to je pre tých, čo nevládzu. Pre seniorov. Sám som to tak ešte pred rokom vnímal. Už nezdieľam ten názor. Je to najmä o možnostiach, o dosahu, o emóciách, o objavovaní. Elektrobajk vám môže dať obrovské množstvo adrenalínu a endorfínov. Môže vás posunúť oveľa ďalej a ak sa chcete zmordovať, zvládnete to na ňom rovnako, ako na ktoromkoľvek MTB. Aj viac. Fatbike mi v prvom rade ponúkol úplne nový zážitok. Dostal ma v zime na miesta, kam by som sa inak nedostal. Práve preto sa mi kombinácia bežky, skialp a fat bike v zime tak páčia. Spustiť sa po zjazdovke na bajku kolmo dole sa každý deň nepritrafí. Čím hlbší sneh, čím viac ľadu, tým väčšia prdel. Zistil som, že najväčšiu svalovicu mám na predlaktí. To z vyrovnávania balansu na každom metri. Tak zas niekedy na horách.

7 kopcov, 3 jazerá 2018 práve štartujú.
Pozrite si ciele a zapojte sa 

Propozície

Zopár odporúčaných tratí:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *